خط بازیافت پلاستیک(گروه B)


این گروه شامل ماشین آلات خط بازیافت پلاستیک ضایعات است.

خط بازیافت پلاستیک

خط بازیافت پلاستیک ،طراحی شده برای شستشوی ضایعات پلاستیک و بازیافت آن است.این خط برای شستشو ی انواع پلاستیک های ضایعاتی طراحی شده است .

بازیافت چیست؟

بازیافت به معنی استفاده از مواد مصرف شده برای تولید و ساخت مجدد همان کالا یا کالای قابل استفاده دیگر است، مثل ساخت کاغذ تازه از کاغذهای باطله و غیر قابل استفاده. بازیافت به آماده‌سازی مواد برای بهره وری دوباره گفته می‌شود. در تعریفی دیگر می‌توان گفت بازیافت عبارت است از فرآیند پردازش مواد مصرف شده به محصولات و مواد تازه به منظور جلوگیری از هدر رفتن مواد سودمند بالقوه.

فواید بازیافت چیست؟

بازیافت زباله ها  فایده های  مهمی برای محیط زیست دارد. امروزه مهمترین شاخص‌های زندگی بشر ، حفاظت از منابع تولید است. بشر دریافته است که تبعات و پیامدهای خسارت و زیانهایی که به طبیعت وارد می‌کند، بمراتب بیشتر از بهره‌ای است که از آلودن محیط زیست دریافت می‌کند. از این رو ، با بکار بستن امکانات عملی و علمی می‌کوشد کمترین زیان را به طبیعت وارد آورد. به کمک بازیافت زباله در مصرف منابع طبیعی صرفه جویی می شود زیرا به جای استفاده از مواد خام برای تولید محصولات نو، از مواد بازیافتی استفاده می گردد . از دیگر فوائد بازیافت، صرفه جویی در مصرف انرژی است.

 البته برای بازیافت مواد زاید هم نیاز به مقداری انرژی است اما انرژی لازم برای بازیافت زباله خیلی کمتر از انرژی مورد نیاز برای تولید محصولات جدید از مواد خام است. برای مثال ساختن آلومینیوم از آلومینیوم بازیافت شده ۹۰ درصد انرژی کمتر از ساختن آن از سنگ معدن نیاز دارد. فایده دیگر بازیافت نیاز به فضای کمتر برای دفن زباله هاست. بازیافت مواد باعث جلوگیری از اتلاف سرمایه های ملی میشود. انرژی صرفه جویی شده حاصل از بازیافت یک قوطی آلومینیومی، یک تلویزیون را برای سه ساعت روشن نگه خواهد داشت.آلومینیوم را میتوان بارها ذوب کرد و به قوطی یا ظرف جدید تبدیل نمود.بازیـافت هر تـن کاغذ باطله، ماهانه از تخریب ۹۰ هـزار هکتار جنگل، مصرف ۱۲میلیون لیتر آب و ۱۲۰ هزار کیلووات برق می کاهد. بازیافت آلـومینیوم، آلودگیـهای زیست محیـطی ناشی از فرآیند تولید این فلز را ۹۵ درصد کاهش میدهد. برای تهیه شیشه از شیشه بازیافت شده ۵۰ درصد آلودگی آب و ۲۰درصد آلودگی هوا را کاهش میدهد .انرژی لازم، برای تولید یک کیلوگرم لاستیک نو، سه برابر انرژی مورد نیاز برای تولید یک کیلوگرم لاستیک بازیافتی است. به کمک بازیافت کاغذ، میتوانیم از قطع شدن درختان زیادی جلوگیری کنیم. بازیافت هر تن کاغذ، میتواند زمینه اشتغال برای ۵ نفر را فراهم کند. به کمک بازیافت، مساحت کمتری از بیابانها و مراتع کشور به زباله دانی تبدیل میشود. صرفه جویی در مصرف مواد اولیه و انرژی و نیز کاهش ورود مواد آلاینده به محیط زیست از فوائد بازیافت است. با کاهش مصرف منابع طبیعی و بازیافت زباله، عمر تنها زیستگاه بشر « زمین » را طولانیتر می کنیم. کیسه های نایلونی و پلاستیکی تجزیه پذیر نیستند، از مصرف بیرویه آنها خودداری کنیم. بازیافت گامی حیاتی برای حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست می باشد.  بازیافت گامی سبز در جهت توسعه پایدار است و یادمان باشد اصلاح الگوی مصرف و بازیافت بهداشتی زباله، دو اصل مهم برای کاهش آلودگی محیط زیست می باشند.

 چه موادی را و چگونه میتوان بازیافت کرد؟

در گام اول برای بازیافت زباله ها باید مواد قابل تجزیه مثل پسماندهای آشپزخانه و مواد غذایی را از سایر زباله ها جدا کرده و سعی شود فقط این مواد را در کیسه زباله ریخته و به رفتگر تحویل داد. این مواد را به نوعی کود به نام کمپوست تبدیل میکنند و برای اصلاح خاک و جبران مواد غذایی از دست رفته از آن استفاده میکنند. در مرحله بعد باید مواد قابل بازیافت را از زباله ها جدا کنیم. شیشه، کاغذ، پلاستیک و انواع فلزات از بهترین مواد برای بازیافت هستند. چنانچه با دیدگاه مثبت به زباله بنگریم و عبارت طلای کثیف بر آن نهیم، زباله ماده‌ای است ارزشمند و قابل بازیافت. پلاستیک ها جزء موادی هستند که با طبیعت سازگاری بسیارکمتری دارند و دیرتر تجزیه می شوند. اگرمواد پلاستیکی به صورت دفن شده در زمین قرار بگیرند ، به صورت سم وارد آب های زیرزمینی شده و خسارات زیست محیطی زیادی به وجود می آورند. یکی از مزیت های بازیافت ظروف پلاستیکی و مواد پلاستیکی این است که می توان آن ها را از محیط زیست جمع آوری کرد و طی انجام مراحل خاصی مجدداً قابل استفاده کرد. مصرف پلاستیک به اشکال مختلف بسیار در صنایع مختلف مورد استفاده قرار میگیرد و به دلیل اینکه بسیار با سرعت پایین تجزیه می شود باعث تولید حجم زیادی از زباله میگردد. هدف از بازیافت محصولات پلاستیکی تبدیل زباله‌ها و ضایعات پلاستیک به محصولات باز تولید شده و کاربردی است. پلاستیک‌ها موادی با دوام، سبک و ارزان هستند که می‌توانند به راحتی به محصولات مختلفی تبدیل شوند. صنعت بازیافت پلاستیک در حال حاضر در سراسر جهان گسترده است و این امر فرصت‌ها و چالش‌هایی را به وجود می‌آورد. با توجه به موقعیت استراتژیک ایران و بهره مندی از گاز طبیعی و با توجه به گسترش مجتمع‌های پتروشیمی و شرکت‌های بالادستی این صنعت و به وجود آمدن زنجیره تأمین در پی این موقعیت توجه به این صنعت یکی از نیازهای صنعت پتروشیمی است که با به کارگیری دستور العمل‌های درست و با توجه به استانداردهای جهانی به‌طور حتم می‌توانیم به این بخش ورود کرده و شرایطی را فراهم آوریم که مشکل تأمین مواد اولیه برای تولید برخی از محصولات پلاستیکی از طریق استراتژی و روش بازیافت حل شده و از این طریق بتوانیم صنعت پلاستیک کشور را گسترش دهیم و موجب رشد ارقام اقتصادی در تولید و صادرات شویم. در این بین اما صنعت بازیافت علاوه بر اثراتی که در تأمین مواد ‌اولیه مورد‌نیاز صنعت پتروشیمی دارد، در ایجاد اشتغال و راه‌اندازی زنجیره‌ای از مشاغل در کشور نیز نقش مهمی را می‌تواند ایفا کند.

مراحل بازیافت پلاستیک :

نوآوری‌های در حال انجام در تکنولوژی‌های بازیافت، فرآیند بازیافت پلاستیک را ساده‌تر و مقرون به‌صرفه‌تر ساخته‌اند. این دستگاه ها با توجه به بار ضایعات پلاستیک انتخاب می شوند. بعضی از بارهای ضایعاتی که تمیز می باشند نیاز به شستشو ندارند. مثلا ضایعات شرکتهای بزرگ را در نظر بگیرید که قطعاتی را باز می کنند و نایلون آن را به عنوان ضایعات می فروشند. این ضایعات نایلون هیچ ناخالصی ندارند و مراحل بازیافت این بار ضایعات، با ضایعاتی که مثلا از مغازه ها جمع آوری شده و ناخالصی مثل گرد و خاک و تکه چوب و نان و …دارند متفاوت است. پلاستیک های جمع آوری شده که دارای ناخالصی هستند، باید ابتدا تفکیک شوند. تفکیک اکثراً برحسب جنس و رنگ انجام می شود. پس از تفکیک وارد خط تولید بازیافت می شوند .

 دستگاهای موجود در خط تولید اتومات ساخته شده توسط شرکت تکساز صنعت به شرح زیر می باشند :

نوار نقاله ی انتقال ، آسیاب ، ماردون انتقال ، وان شستشو ، آبگیری فشاری (اسکروپرس) ، آبگیر گریز از مرکز (سانتریفیوژ) مکنده دهنده های انتقال ، خشک کن حرارتی همراه حرکت مواد با فشار هوا ، لیبل گیر ، سیلوهای ذخیره ، اکسترودر ، کاتر دستگاه های خط بازیافت پلاستیک تکساز را شامل می شوند. در خط بازیافت پلاستیک ، پلاستیک ها خرد می شوند ، شستشو صورت میگیرد ، آبگیری شده و در داخل خشک کن اتوماتیک هدایت می شود و پلاستیک خشک از انتهای خط داخل گونی ریخته می شود. در ایران اکثراً به دلیل جمع آوری پلاستیک ها به صورت درهم نیاز به جداسازی می باشد. دستگاه های جداسازی اتوماتیک به دلیل قیمت خرید بالا و همچنین هزینه نگهداری بالا توصیه نمی شود. به صورتیکه اگر بخواهید یک دستگاه جداسازی اتوماتیک خریداری کنید به هیچ وجه به صرفه اقتصادی نمی باشد چراکه با سود سرمایه ی دستگاه می توان چندین کارگر استخدام کرد که کار جداسازی را انجام دهند. از انجایی که تکنولوژی جداسازی جدید و پیچیده است هزینه نگهداری و تعمیر احتمالی آن نیز بالاست.

چالش‌های صنعت بازیافت پلاستیک:

خط بازیافت پلاستیک با چالش‌های بسیاری روبه‌رو‌ است، به‌عنوان مثال برای بازیافت پلاستیک‌های مخلوط با بقایای سخت مشکلات زیادی وجود دارد. کارشناسان بر این باورند که طراحی بسته‌بندی پلاستیکی متناسب با جریان بازیافت در حین تولید می‌تواند چاره‌ساز این مشکلات باشد. در شرایط فعلی فقط ۳۰ تا ۴۰ درصد از پلاستیک ضایعات برای استفاده مجدد آماده می‌شوند و صنعت پلاستیک برای کمک به این صنعت باید با آگاهی و برنامه‌های دقیق‌تری گام بردارد. این در حالی است که برخی از کشور‌ها برای همگام کردن صنعت پلاستیک و صنعت بازیافت قوانینی را وضع کرده‌اند تا این دو صنعت بتوانند هم‌جهت با یکدیگر گام برداشته و چالش‌های مسیر برطرف شوند. بازیافت بطری‌های پلاستیکی در آمریکا در حال‌حاضر در چند ایالت از جمله کالیفرنیا، ماساچوست، نیوجرسی، کارولینای شمالی، پنسیلوانیا و ویسکانسین اجباری شده و قوانین و مصوباتی برای این عملکرد وضع شده است.

 

دستگاه های موجود در خط بازیافت پلاستیک

  1. کندور
  2. دستگاه اکسترودر و کاتر

  3. خشک کن حرارتی
  4. لیبل گیر

  5. هات واش

  6. آبگیر گریز از مرکز (سانتریفیوژ)

  7. نوار نقاله – ماردون

  8. اسکروپرس (آبگیر فشاری)

  9. وان شستشو

  10. آسیاب پلاستیک